lördag 25 oktober 2008

Obehaglig situation!

I går var första gången jag kände mig som en 'jälva utlänning'. Efter en heldag ute med trötta barn i baksätet kommer vi hem till ett förparkerat garage (vilken gång i ordningen...??? GRRR)!!

Ägaren till bilen står lyckligvis intill och vi säger till honom att flytta på bilen, vilket han inte kan göra för att han har låst in sina nycklar... Dan ifrågasätter varför han överhuvudtaget har parkerat bilen utanför oss och det har han inget svar till utan är bara allmänt otrevlig. Han skriker och gormar som att det är vårt fel att han ALLTID parkerar sina nedrans bil utanför vårt garage!

Tillslut sparkar han in dörren till sitt eget hem så han kommer åt sina nycklar och kan flytta på bilen. Det står ett äldre maltesiskt par eller i alla fall en äldre herre och dam och ser det hela. Dan tar upp tjejerna och alla påsar och jag bestämmer för att åka och handla lite mat. Den äldre mannen står och skakar på huvudet och jag säger till honom att jag är trött på att denna kille alltid parkerat utan för vårt garaget och så här går samtalet;

Jag - I'm just tired of always having him parked outside my garage.
Mannen - He never parked outside your garage..
Jag - Yes he is..
Mannen - Just go away, I don't want to see you, don't think that you're something...
Jag - What do you mean?
Mannen - Just go away you are standing on the pavement...
Jag - Yes I know, because I couldnt get into my garage and didn't want to block the traffic...
Mannen - Don't you hear me, go away I don't want to see you...

Så naturligtvis har denna unge kille med sin bil sagt något helt annat till mannen eller så var han bara helt enkel väldigt hatiskt mot utlänningar som kommer till Malta och 'tror att dom är något'. Hursomhelst så kändes det riktigt obehagligt, trots att jag har rätt till att kunna köra in i vårt garage så kunde denna man inte ens ge mig kredit till att jag handlade rätt utan höll denna kille bakom ryggen trots att det var han som gjorde fel.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken jobbig situation! Jag blir så trött på sådana människor!! Bra att du ifrågasatte honom i alla fall. Man kan ju inte betee sig hur som helst! Kram

Anonym sa...

robs teori är att mannen med bilen är släkt eller vän med den äldre mannen och att det var därför han var så otrevlig....f*n att inte folk kan hålla sig borta från andras garage! man får ju åtminstone se till att nån sitter kvar i bilen så man helt smidigt kan åka iväg om någon kommer och ska in. har just den bilen stått där många gånger alltså? bor han inärheten av er?

Anonym sa...

Han har tillgång till fastigheten bredvid, ser ut som ett råtthål med trasiga fönster och så... Vår teori att hans familj äger det men har inte råd att rusta upp det.

Denna bil står minst 1 gång i veckan där och vi har sagt till honom innan, minst 10 ggr, men lyssnar inte...

Grrr!!!