tisdag 21 oktober 2008

365 Euro för en Julgran??? I don't think sooo


Som nu bestämt ska vi vara kvar här på Malta över jul. Isabelle är av någon anledning, trots sin ringa ålder så har hon big time koll på vad som gäller under julen. Julgran med stjärna i toppen, tomten, julklappar och allt annat viktigt som barnen tycker att julen måste innehålla.

På Malta kan man inte direkt gå ut i skogen och hugga sig en gran, eller åka ner till ica och köpa en av granförsäljaren som står där med minst 100 fina granar.

Man kan få tag på riktig gran här men tänkte idag (inte längre...) att jag kanske skulle se till att köpa en fin låtsasgran... Springer in på en stor inredningsbutik i Sliema och ser världens finaste gran, gudomlig som Pilla skulle ha uttryckt det. Den var faktiskt det tills jag såg priser, SANT 365 Euro.

Well för att det överhuvudtaget ska löna sig att köpa en sån dyr gran (vi har dessutom inte plats att förvara den någonstans..) så skulle det typ behöva stå framme jämt... och då skulle väl charmen med julgran försvinna lite va?
Bara att leta vidare, tror dessutom att det blir en riktig gran som man inte behöver hitta förvaringsutrymme för resten av året!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppsan! Det verkar vara läge att ta med sig egen julgran vid en ev jul på Malta:-)

Tack för att du tog dig tid till att svara på mitt mail om att flytta till Malta!

Ett par ytterligare frågor, om du har möjlighet att besvara dem:

Jag har hört att det finns möjligheter till poolbad för en summa pengar. är det i anslutning till hotell och vad får man betala för att utnyttja dessa och finns det barnpooler att tillgå? Har sett kortet på din dotter vid poolen också, så misstänker ni poolbadat ibland:-)

Fråga två:
Har du några tips på hur man bäst går tillväga för hyra av lägenhet/townhouse? Någon bra o pålitlig fastighetsmäklare el dyl? Något speciellt man ska tänka på vid hyra av lägenhet, dvs kring önskemål? Något speciellt läge att rekommendera?
Något med själva lägenheten man bör trycka på?

Tack så mkt på förhand o lycka till med julgransletandet!!:-)

Solig men kylig hösthlsn från Eva

Anonym sa...

Hej igen!

Det finns ett par hotell som erbjuder inomhus poolbad under vintern (radison och preluna). Det kostar mellan 35-40 euro i månaden och det inkluderar även gymmet.

På sommaren finns det ett jättebra ställe här i St Julians som heter Neptune (förmodligen där du sett min dotter)och det kostar ca 200 euro för en säsong (apr till okt). Tror man kan få familjerabatt också. Barnen är gratis.

Det finns ett par bra sajter man kan kolla på ang. hyra lägenhet eller townhouse. Jag kan även sätta dig i kontakt med en bra mäklare som jag använt mig utav.

Några exempel på fastighetssajter.

www.dhalia.com.mt
www.remax.com.mt
www.franksalt.com.mt
www.sarahgrech.com.mt

Jag tänkte kolla lite med dig anledningen till att ni ska flytta ner. Lättare att ge råd om jag vet lite mer.

Therese

Anonym sa...

Tack så mkt att du tar dig tid o svarar på mina funderingar!
Skriver några rader om vår situation senare idag eller imorgon. Hej så länge!
Eva