onsdag 27 maj 2009

Kusinbesök

Idag kom Katta och tjejernas kusiner. Isabelle vaknade spänt och trodde att dom skulle komma redan i morse, lite besviken gick hon iaf till skolan och berättade för alla att vi skulle få besök. Dessutom delade hon stolt ut sina inbjudningskort till kalaset som tar plats om lite mer än en vecka!

Tjejerna har lekt som galningar hela eftermiddagen och kvällen... Sista somnade nu, kl är 10.50 pm. Puuuh. Katta hade med sig ett stort tält med tunnel som har lekt med intensivt. Perfekt present! Ett tips!

Det var korv med bröd ute på terassen för tjejerna och en parmasallad till oss vuxna.

Nu är det film som gäller! Somna i soffan för mig, antar jag! :)

Tjing

Ps. Har lite bilder från gårdagen och dagen som jag ska försöka lägga ut senare!
Tisdag! utflykt med Isabelles skola. Till mediterraneo Park. Delfin-, sjölejon och papegojshow! Trevligt att träffa kompisarnas föräldrar och Isabelle tyckte att det var kul, dessvärre var det lite väl hett ute.

Till lunch kom Annica, som serverades under parasol på terassen! Extremt sugen på fisk så blev det en sväng på Arkadia och fiskdisken. Seabass (havsaborre) och tigerräkor. Fisken tillagades i ugnen med lite havssalt, dill, persilja och gräslök, tigerräkorna stekte jag bara i smör och persilja. Detta serverades med lite sallad, kokt potatis och creme fraiche. Mums!

Jag och tjejerna hämtade sen upp Dan för att åka runt till lite inrednings- och tygbutiker för att köpa små plastmöbler till tjejernas terass och sen en riktigt bra rullgardin till deras rum (då Molly inte kan sova innan det är mörkt...)!

lördag 23 maj 2009

En mycket trött tjej...

Viva Italia!

Nu kan jag se igen - Marita klippte min lugg idag!

Dra fram alla leksaker är kul!

Räkost är gott! Mums!

Lenah - how could you miss this one??

A beautiful day!

Direkt när jag kom utanför dörren idag kände jag att det skulle bli en alldeles perfekt dag! Lite tidigt ute så satte jag mig på The Palace terass och läste några sidor. Tog bara några minuter innan Lenah kom, vi flyttade över till skuggan då vi insåg att vi skulle rinna bort innan espresso och crossainter kommit.

Klockan tio hade vi pedikyr inbokat, vi fick mot vår förvåning göra samtidigt, mysig prattimme med kaffe och fotbehandling. Å rött nagellack såklart!

Därefter vart det lite shopping, mest för Lenah. Jag var ovanligt lugn. Bara en bikini och shorts för mig.

Lunch på offshore (hmm inomhus, weirdos)! Hehe!

Ytterligare lite shopping och sen bar det av hem.

Jag hade min underbara barnvakt hemma, då Dan fortfarande är i Sthlm, men kommer lyckligvis hem i morgon.

Eftermiddagen vart lugn hemma hos Pau, med fika och lek.

Tjing!

Dagens bästa köp... I love Monsoon Acessorize!

torsdag 21 maj 2009

Sentimental!

Mitt i denna högsommar vandrar tankarna och känslorna till Sverige av någon underlig anledning...

Skärgårn, grillkvällar, cider, vänner, hög musik och snabb bil och Per Gessle såklart... Dessvärre har jag inte hunnit med mycket av allt detta dom senaste åren, men hade faktiskt tänkt, att i år, ja i år så ska jag försöka återuppleva lite mysigt svenskt.

Frida fixar du lite mys tills jag kommer hem?

Puss!

onsdag 20 maj 2009

I Heart Summer!

I morse så kändes det verkligen underbart att kunna sätta på sig ett par korta shorts och en tunn tunika. Dessutom detta år känns det faktiskt som att jag hållit en del av beach 2009-målet. Kroppen är hyffsat tränad. Dessutom har brösten börjat lägga sig, så detta år blir kul! Haha!

Ännu skönare var det att stiga ur bilen på både skola och dagis och känna värmen hetta. Sommaren är äntligen här!

Efter lämnat kids så åkte jag tillbaka till Sliema, satte mig på offshore och läste nyaste OK. Därefter strosade jag lite i affärer, köpte lite fina sommarkläder till Molly (stackarn som aldrig får något nytt annars...)!

Gick in en sväng på Benetton och hittade klänningarnas klänning. Prövade den och den satt dessutom galet fint. Jag var dock stark nog och hängde tillbaka den då jag och Lenah ska ha en shopping morgon på lördag utan barn. Dessutom har Lenah bokat in pedikyr! Lyx! Och inte att glömma, frukost på The Palace!

Dan är fortfarande i Stockholm, men känner att veckan gått hyffsat bra ändå, Marita kommer och hjälper mig fredag och lördag så jag kan få lite egen tid.

tisdag 19 maj 2009

Till Lindah!

Jag tror att lillebror kommer den 7 juni! xx

In my dreams...

Nu ska jag drömma falukorv och blodpudding! Mums!

Släng dig i sjön Alex, flytta till Cypern när man kan bo på Malta... Någon annan som känner för att importera lite svensk mat till Malta??

Ps. Söker resor till Cypern, Alex ska få besök! Hans nya lägenhetskomplex har en 'superb kiddie pool'. Cypern kanske inte är så farligt ändå!

Svensk mat!

Nej nu får det attans vara nog, Alex kom tillbaka nu till Malta och öppna en svensk butik med svensk mat!! Precis sett en hemsida som levererar RYSK mat 'delivers where ever you want in Malta'! What a f--k!!

Kan rysslamiterna så kan väl vi svenskar!

Shit måste hoppa på Alex, NUUU, på skype!

Ciao! Nej förrsten HEJ DÅ som vi säger i Sverige!

söndag 17 maj 2009

Vår underbara maid!

Jag har många gånger hyllat vår oslagbara städerska men måste bara göra det igen. Kommer hem i fredags och kommer in i tjejernas badrum. Vad möts jag inte av, jo denna underbara människa har 'diskat' alla tjejernas badleksaker (bara att tillägga så har jag typ tänkt göra detta i flera veckor...)!

Med ett leende på läpparna går jag runt i lägenheten och njuter av det rena, går in i köket och öppnar skåpet med tvätt- och skurmedel, får ännu en glad överraskning, hon har plockat i ordning och alla saker står i prydling ordning (ännu en sak jag har haft på mitt samvete i veckor...)!

Denna superkvinna gör verkligen min vardag såååå mycket enklare!

måndag 11 maj 2009

Imorgon ska vi hem till våra underbara tjejer...

Sista dagen i italien. Imorgon kväll bär det av hem. Imorgon bitti ska vi gå upp tidigt och ta oss till Cavallicafet och äta frukost.

Det har vart några underbara och framförallt välbehövda dagar i (enligt mig) ett av europas finaste länder. För er som inte vart här ännu, åk hit. Jag tror ni skulle älska det lika mycket som oss. Det är lätt att ta sig hit med flyg och dessutom är det lätt att resa med tåg.

Längtar faktiskt lite till morgondagen nu, inte bara för frukosten, utan för att träffa tjejerna. I vardagen så kan man lätt tycka att det blir lite väl mycket ibland, men just nu känner jag bara att jag saknar dom sååå mycket. Ska bli underbart att få ta dom i famnen imorgon och krama dom hårt!

Firenze!

Vart en tidig morgon för oss. Uppe redan vid sex. Tåget till florens gick strax efter sju. En stark expresso och vi var på fötter, trots det tidiga uret.

Mindre än fyra timmar senare är vi framme, solen skiner och morgonpulsen är som bäst. Inte riktig i vetskap om vart vi ska, haffar vi en taxi som tar oss till hotellet, eller snarare pensionatet vi ska spendera sista natten i Italien på. Vart ett riktigt budgetalternativ, men skulle säga att det är perfekt. Gammalt och rustikt med stora rum och mycket ljus. Väldigt italienskt.

Nästan direkt ger vi oss ut för att kolla lite, med Arnofloden precis utanför och Ponte Vecchio-bron ett stenkast härifrån.

Därefter ger vi oss ut bland dom små gränderna och gatorna som kryllar överallt, hungriga strosar vi omkring och finner mot all förvåning ett riktigt coolt Cavalli-cafe. Vi går in och ser att alla står lite överallt med sin tallrik och äter på stående fot. Vi går fram till disken och pekar vad vi önskar att äta och tar ett glas San Pellegrino (som alla andra...). Det visar sig att Dans röbets- och taleggieorisotto och min speltsallad i kombination med parmeggiano- och tomatsallad är ett av det godaste vi ätit! Naturligtvis i kombination med denna häftiga miljö. Vi avslutar med en stående espresso, klassiskt italienskt.

Vi fortsätter ut bland alla smågator, går igenom en marknad, lite butiker som Gucci, Cavalli, MiuMiu, Replay osv. Utbudet är oändligt!

Vi går vidare och kommer till ett soligt torg, sätter oss vid ett bort på ett mysigt utecafe. Extremt dyrt, men extremt värt det. 20 euro för en kaffe och en te!

Till all förvåning passerar vi ett HM, vi går naturligtvis in och jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men det är ett av de mest unika HM jag någonsin vart in i... Kläderna var en helt annat kollektion än vad dom fanns både i Bergamo och Milano.

Tillbaka på hotellrummet för en liten siesta, ikväll ska vi hitta någon mysig restaurang och skämma bort oss riktigt med en lyxig middag.

Ciao!

Milano!

Inspirationen är tillbaka. Som ni ser har jag inte uppdaterat bloggen på ett bra tag. Vad kan jag säga att inspirationen inte funnits där. För mycket vardag, för mycket samma sak varje dag.

I lördags var vi i Milano hela dagen. Vi hann med lite turistgöra som att kolla på Domen (hmmm ja det var typ det vi gjorde...) om inte Gucci och dom alla andra butikerna i Vittorio Emmanuele räknas som en del av milanos turistsevärdheter (om jag frågar Lenah så skulle hon nog hålla med om det iaf ;)) Frida nu vet jag vart vi ska gå i augusti, börja spara pengar, attans vad mycket fina skor, väskor och skärp! Puuuh!

Vart någon timme på HM också (jag vet åka till Milano och shoppa på HM, katastrofalt, men så blir det när man bor på en isolerad ö i medelhavet)!!

Vi satte oss på favoritcafet (från förra sommaren) och tog en lång lunch med fler alternativ från menyn. Underbart! Sånt som vi gillar, beställa in massa och sitta och plocka.

Väl hemma i Bergamo efter en lång dag så somnade vi båda helt utmattade.

lördag 9 maj 2009

Milano idag?

Gud vad vi har sovit skönt! Jaaa min mage är bra igen. Nu ska vi äta frukost och sen förmodligen åka in till Milano! Eller vi får se, för vi kan göra hur vi vill! :) Barnfria!

Bergamo!

Viva Italia!

I torsdags kväll bar det iväg till Italien för mig och Dan. Extremt trötta efter en minst sagt galen vecka, med magsjuka barn. Vi kunde faktiskt inte bestämma oss om vi kunde åka eller inte förrens några timmar innan då doktor Stefan vart på besök för att titta till Isabelle och han kunde konstatera att hon inte hade någon feber.

Vi flög till Pisa, landade hyffsat sent så vi tog in på ett hotell nära flygplatsen, faktiskt samma som vi tog in med tjejerna förra året, när vi var på resa genom europa. Dessvärre hade min mage börjat göra lite uppror, rätt att dragit på mig tjejernas magsjuka. Vi beställde in room service och en film. Parma skinka, oliver, salami, parmegiano, örtkyckling, en biff, rucola och mycket mer... Ja vi tog lite av varje på menyn. Italiens mat är himmelriket!

Jag vaknade dessvärre på natten med en riktigt lös mage, som tur hade vi med oss imodium, då en 4 timmars tågresa upp till Bergamo väntade. Ingen frukost eller KAFFE för mig (jag som sett framemot det goda espresso-kaffet på hotellet).

Tåget gick redan 9.02. Nästa kaos! Dan hade lite sista grejer att fixa med jobbet och hans telefon hade laddat ur, hotellet hade ingen adapter så vi fick bege oss ut på jakt på alla hotellen runt stationen i Pisa, tillslut hittar Dan ett ställe som kan ladda upp hans telefon. Jag går och ställer mig på stationen i väntan på tåget medans i sista sekund springer och hämtar upp sin telefon.

När vi väl kommer in på tåget så inser vi att vi köpt klass 2-biljetter (det är en oerhörd stor skillnad på 1a- och 2aklass i Italien). Vi kommer fram till vår hytt och kände rätt snabbt att vi inte ville sitta där (undra om vi ens hade haft med oss några saker av värde därifrån...) så vi går vidare till 1klassen och la i mellan för att få sitta där. Perfekt.

Semestern kan börja!

Väl inne i en bok och Dan på telefon med jobbet så susade vi längst Italiens kust. I Genua var det dags för byte, där lyckas vi gå av en station för tidigt så var tvugna att hoppa på nästa tåg igen och åka vidare. den rätta Genuastaionen och vidare till Milano.

Dagens fråga: Vilken känd historisk person är född i Genua?

Väl framme i Bergamo vart vi hämtade av Glenn och körde till lägenheten. Detta ställe är verkligen himmelriket på jorden, boende mitt i stan, nära allt. Vi gick ut rätt snabbt och strosade runt på stan, småshoppade lite saker. Vi var helt slut redan runt åttatiden och min mage var riktigt kass så det var bara att gå till matbutiken att köpa kokta morötter och sätta sig att äta till middag... medans Dan fick äta en god hämtpizza. Buuu!!

Kollade lite på Svt-play och sen vart det sängen.

onsdag 15 april 2009

Påsk!

Påskhelgen är över och den har vart helt underbar. Besök från Sverige, Mats, Mimi, Valdy och Vida. Dom bodde hos första dagarna men tog in på The Palace hotell igår och stannar där tills imorgon då dom åker tillbaka till Stockholm.

Massa god mat har det blivit och godis såklart. Mimi gjorde en fullträff och hade med sig Hötorgshallens skagenröra! Delicious!

Dessutom hade besöket med sig typ 3 kg smågodis (och för alla svenskar som inte bor i Sverige så är detta heligt) i några dagar så vart det ett par godisbitar till frukost, lunch och middag och såklart lite därimellan också.

Påskafton hade vi lunch hemma med vänner och morgonen spenderade vi i The Palaces frukostbuffe. Godkänd frukost - men inget slår Hiltons! :)

I söndags åkte vi till Valletta och strosade (i regnet), åkte häst och vagn och åt en utsökt lunch. Skulle nästan kunna påstå, en av dom bästa luncherna någonsin på Malta (om man bortser från Hiltons söndagsbuffe :P)

I måndags var jag och Mimi ute och shoppade, så mycket saker som jag hittade och dessutom köpte har jag inte lyckats med på länge (Frida - mitt shoppinghumör var på topp:))! Det var en sjal, tunika, linne och kofta från Zara. Två klänningar från Mango, två klänningar från Dorothy och slutligen en kofta från Berhska. Dessutom köpte Isabelle ett par nya skor, väska och lite andra småsaker. Dan fick ett par byxor, en tröja och sen koftliknande grej!

Nu ska vi springa över till hotellet och käka frukost med familjen Pettersson sen bad i hotellpoolen!

söndag 5 april 2009

Hilton - världens bästa lunch!!

Vad gör man en ensam söndag utan Dan. Ja för när han är hemma brukar vi ha världens mysigaste helger, med tidiga promenader och frukost ute. Helst i solen. Kändes lite tråkigt att behöva vara ensam med tjejerna denna söndagsmorgon.

Vi åkte upp till Liz halv elva för att hämta min mobiltelefon jag lyckades glömma där igår. Vi kom fort fram till att vi båda var grymt hungriga, fantasin om Hiltons fantastiska söndagslunchbuffe dök upp rätt snabbt. Sen kom pizzapratet och vi slutade med att vi skulle åka till Mc D för barnens skull. Ungefär när vi är vid Hiltonrondellen så kunde vi inte hålla oss längre, vi åkte in och Liz sprang ner för att kolla om det fanns några lediga bord, och ja jippi det fanns det!

Tre timmars ätning, och jag det går inte ens att beskriva hur gott det är, endast förrätter och desserter är vad som räknas. Vi tyckte till och med att vi sparat in lite pengar (jämfört med att ätit någon annanstans) då barn äter gratis :D haha.

Tjing!

Ps. Idag kommer Dan hem med vår nya vagn. Imorgon ska det ut och gås... Hmm tror till och med att jag ska promenera Molly till dagis..

Dan i London!

Jag är ensam hemma med tjejerna i helgen, Dan är i London med jobbet. Torsdags var helt ok, båda var i skola och på dagis. I fredags när jag lämnat tjejerna åkte jag ut en sväng till Pau och på eftermiddagen så kom Jason och Liz och lekte lite. Eftersom Jörgen jobbade sent så vart det en Mc D-middag. Perfekt! Sen hem, bad och i säng. Skön kväll.

Igår så gick jag och tjejerna på stan en sväng och inhandlade lite nytt fint porslin. En kombination av lime och lila vart det. Kommer bli toppen att servera påskmiddag på. Eftermiddagen spenderade vi hemma hos Liz och Jason, kom hem runt sex, lagom till tjejernas bad.

Dan kommer hem i natt, eller snarare sent ikväll. Vet inte riktigt vad vi ska göra idag... hmm söndag på Malta..

Stockholm

Tiden går fort när man har roligt och mycket som händer. 25-29 mars spenderade jag själv i Stockholm, själv och själv kanske är att överdriva men utan Dan och barnen iaf. Vart en kort visit ett par dagar hos mamma och pappa och sen helgen hos Frida i Bromma.

Jag hann även med en middag hos farmor och farfar som jag inte träffat sen i augusti. Frida och jag hade världens myshelg med middag på Grappa, shopping, lunch med Annica, mer shopping och avslut med middag hemma hos Frida då även Pilla kom. Låter som jag shoppat massa, men så vart det faktiskt inte. Endast lite träningskläder, assnygg väska, lite böcker, filmer och pussel till tjejerna. Tekoppar och te till Dan och så klart massa godis.

Vi avslutade helgen på söndag morgon innan jag var tvungen att ta flugbussen med en frukost på stan.

Riktig myssemester vart det och Frida tog hand om mig och såg till att jag fick en topphelg.

x

tisdag 24 mars 2009

Feber

Hemma med två sjuka barn, eller inte sjuka sjuka utan feber. Molly är rätt seg med Isabelle är typ tvärtemot. Sprallig. Hade helst skickat henne till skolan, men va fan, det kan man ju inte göra när hon har feber. Vi får se vart denna dag tar mig...

R.I.P Jade!

Jade Goody har gått bort. Trots att jag har vart förberedd den senaste månaden så har det känts helt overkligt. Fick en lite smärre chock när det rullade upp på Skynews i söndags. Sorligt är det i alla fall. Kommer kännas konstigt att hennes bild inte kommer fylla framsidan på ok eller hallo, någonsin mera.

tisdag 17 mars 2009

Den som spar den har...

Vi var hemma hos Liz idag och Molly fick korv att äta. Tyckte att hon fick i sig alla korvbitar lite väl fort, men tänkte inte så mycket på det.

Nu har jag dock svaret, hon står framför tvn och samtidigt äter korvbitar som hon tar upp ur sin byxficka!

måndag 16 mars 2009

Sliema - en cosmopolitan stad?

Det är många som undrar hur det är att bo så här i Medelhavet och på Malta. Hur det ser ut, stadkänsla, stränder, liknelse med Grekland ja och så vidare..

Jag satt och funderade lite häromdagen och Malta måste helt klart vara ett av dom svåraste platserna i europa att förklara.

Vi bor i Sliema, som tro det eller ej är en stad, innan vi flyttade hit bodde vi i St Julians, som är en annan stad. Skillnaden från städer i resten av europa är att avståndet mellan dessa två städer är alltså gångbart. Tar inte mer än 10 min, typ. Innan bodde vi precis vid havet, men nu har vi flyttat upp lite i ett område, har fortfarande dock bara ett par minuter ner, så är vi på den långa fina strandpromenaden som leder förbi vår, ja gamla lägenhet! St Julians är mera en 'turiststad' med massa restauranger, nattliv, språkstudenter och oändligt många 'lyxhotell' medans Sliema är lite mera fik och shopping.

Om jag går utanför dörren så har jag max 5 minuters gång till dom stora kedjorna Mango, Zara, Next, Monsoon, Top Shop, Miss Selfridge, Esprit, McDonalds och dessutom ett stort shoppingcenter med massa andra olika butiker. De flesta skulle helt klart säga att vi bor i en stor cosmopolitan stad med allt detta inom ett stenkasst, men stor stad, Sliema, va, nej nej.

Sliema är snarare typ som Bro (ligger utanför Stockholm och där jag är uppväxt) i yta (om man skippar all skog och sånt runtomkring) men typ lite mer utbyggt och utvecklat (med utvecklat menar jag alltså uppbyggt med butiker och dyligt) ;)

Men på Malta så räknas Sliema som en rätt stor stad, känns faktiskt lite skumt att säga att man bor i en stor stad på Malta, fast i verkligheten för mig så är det faktiskt den minsta staden eller platsen jag någonsin bott på.

Hänger ni med?

söndag 15 mars 2009

Isabelles kalas!

Vi har som sagt vart på en hel del kalas på slutet. Typ 7-8 stycken. Alla har mer eller mindre vart helt värdelösa med onyttig mat (här ger man fyraåringar cola att dricka...) och framförallt har dom vart opersonliga.

Jag har redan börjat planera Isabelles kalas (som hon eventuellt ska ha tillsammans med en kompis) som kommer hållas 6e eller 7e juni. Jag har hittat underhållare och letar nu efter en venue. Kollat runt lite och nu verkar det faktiskt som att vi hittat en perfekt. Dom har egen catering och dessutom kan fixa och duka som vi vill ha det. Känns riktigt lovande!