måndag 16 mars 2009

Sliema - en cosmopolitan stad?

Det är många som undrar hur det är att bo så här i Medelhavet och på Malta. Hur det ser ut, stadkänsla, stränder, liknelse med Grekland ja och så vidare..

Jag satt och funderade lite häromdagen och Malta måste helt klart vara ett av dom svåraste platserna i europa att förklara.

Vi bor i Sliema, som tro det eller ej är en stad, innan vi flyttade hit bodde vi i St Julians, som är en annan stad. Skillnaden från städer i resten av europa är att avståndet mellan dessa två städer är alltså gångbart. Tar inte mer än 10 min, typ. Innan bodde vi precis vid havet, men nu har vi flyttat upp lite i ett område, har fortfarande dock bara ett par minuter ner, så är vi på den långa fina strandpromenaden som leder förbi vår, ja gamla lägenhet! St Julians är mera en 'turiststad' med massa restauranger, nattliv, språkstudenter och oändligt många 'lyxhotell' medans Sliema är lite mera fik och shopping.

Om jag går utanför dörren så har jag max 5 minuters gång till dom stora kedjorna Mango, Zara, Next, Monsoon, Top Shop, Miss Selfridge, Esprit, McDonalds och dessutom ett stort shoppingcenter med massa andra olika butiker. De flesta skulle helt klart säga att vi bor i en stor cosmopolitan stad med allt detta inom ett stenkasst, men stor stad, Sliema, va, nej nej.

Sliema är snarare typ som Bro (ligger utanför Stockholm och där jag är uppväxt) i yta (om man skippar all skog och sånt runtomkring) men typ lite mer utbyggt och utvecklat (med utvecklat menar jag alltså uppbyggt med butiker och dyligt) ;)

Men på Malta så räknas Sliema som en rätt stor stad, känns faktiskt lite skumt att säga att man bor i en stor stad på Malta, fast i verkligheten för mig så är det faktiskt den minsta staden eller platsen jag någonsin bott på.

Hänger ni med?

Inga kommentarer: