lördag 9 maj 2009

Bergamo!

Viva Italia!

I torsdags kväll bar det iväg till Italien för mig och Dan. Extremt trötta efter en minst sagt galen vecka, med magsjuka barn. Vi kunde faktiskt inte bestämma oss om vi kunde åka eller inte förrens några timmar innan då doktor Stefan vart på besök för att titta till Isabelle och han kunde konstatera att hon inte hade någon feber.

Vi flög till Pisa, landade hyffsat sent så vi tog in på ett hotell nära flygplatsen, faktiskt samma som vi tog in med tjejerna förra året, när vi var på resa genom europa. Dessvärre hade min mage börjat göra lite uppror, rätt att dragit på mig tjejernas magsjuka. Vi beställde in room service och en film. Parma skinka, oliver, salami, parmegiano, örtkyckling, en biff, rucola och mycket mer... Ja vi tog lite av varje på menyn. Italiens mat är himmelriket!

Jag vaknade dessvärre på natten med en riktigt lös mage, som tur hade vi med oss imodium, då en 4 timmars tågresa upp till Bergamo väntade. Ingen frukost eller KAFFE för mig (jag som sett framemot det goda espresso-kaffet på hotellet).

Tåget gick redan 9.02. Nästa kaos! Dan hade lite sista grejer att fixa med jobbet och hans telefon hade laddat ur, hotellet hade ingen adapter så vi fick bege oss ut på jakt på alla hotellen runt stationen i Pisa, tillslut hittar Dan ett ställe som kan ladda upp hans telefon. Jag går och ställer mig på stationen i väntan på tåget medans i sista sekund springer och hämtar upp sin telefon.

När vi väl kommer in på tåget så inser vi att vi köpt klass 2-biljetter (det är en oerhörd stor skillnad på 1a- och 2aklass i Italien). Vi kommer fram till vår hytt och kände rätt snabbt att vi inte ville sitta där (undra om vi ens hade haft med oss några saker av värde därifrån...) så vi går vidare till 1klassen och la i mellan för att få sitta där. Perfekt.

Semestern kan börja!

Väl inne i en bok och Dan på telefon med jobbet så susade vi längst Italiens kust. I Genua var det dags för byte, där lyckas vi gå av en station för tidigt så var tvugna att hoppa på nästa tåg igen och åka vidare. den rätta Genuastaionen och vidare till Milano.

Dagens fråga: Vilken känd historisk person är född i Genua?

Väl framme i Bergamo vart vi hämtade av Glenn och körde till lägenheten. Detta ställe är verkligen himmelriket på jorden, boende mitt i stan, nära allt. Vi gick ut rätt snabbt och strosade runt på stan, småshoppade lite saker. Vi var helt slut redan runt åttatiden och min mage var riktigt kass så det var bara att gå till matbutiken att köpa kokta morötter och sätta sig att äta till middag... medans Dan fick äta en god hämtpizza. Buuu!!

Kollade lite på Svt-play och sen vart det sängen.

Inga kommentarer: