tisdag 27 maj 2008

Linfrö-förgiftning

Dan vakande i torsdag med oerhörda smärtor, han kände att han ändå var ok att gå till jobbet. På eftermiddagen så hade han så ont och mådde så illa så han var tvungen att gå hem. Han låg helt utslagen och magen var i världens uppror. 'Pappa, magen murrar' - Isabelles kommentar.

På fredagen bestämde han sig för att jobba hemifrån (sjukanmäla sig går tydligen inte för sig...), jag är ute nästan hela dagen och när jag kommer hem så är det inte ett dugg bättre. Vi lägger och kollar på en film på kvällen och Dan kan inte somna. Vi båda blir riktigt oroliga och inser att detta kan inte vara en vanlig magsjuka.

Jag börjar tänka igenom vad han ätit och kommer snart underfund med att han börjat äta linfrö. Går upp mitt i natten och googlar lite på det och får snabbt fram att mer än 1-2 msk linfrön per dag är farligt. Går in till Dan och vi kontaterar att han ätit mycket mer än så....

Dan har alltså vart linfröförgiftad...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Linfr%C3%B6

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har inte hälsotrenden gått lite väl långt nu eller? Jag jobbar som lärare och har mött elever med linfröförgiftning den senaste tiden. De säger att "mamma har börjat med nyttig matlagning hemma". Tsss...

Tony sa...

Fast det gäller bara krossade linfrön. Hela bör inte vara någon fara för magen ens i större mängder.