fredag 29 februari 2008

Vår effektiva städerska

Gaaah! Gaaah! Gaaah! (Betyder arg arg arg!!)

Vi har fördelen att vi har möjlighet att ha städerska (oerhört skönt på våra 180 kvm). När vi kom ner till Malta kontaktade jag min gamla städerska jag hade när jag bodde här första gången, tänkte att det skulle vara skönt att ha någon som man litar på.

Bara det att det har visat sig (ganska länge nu iofs) att hon är oerhört långsam, då menar jag minst 8 timmar att städa vår lägenhet, som visserligen är ganska stor, men dock inte övermöblerat., många öppna ytor som inte är särskilt svårstädade.

Hon har betalt per timme och jag har kommit underfund med att hon förmodligen tar sån tid på sig för att få så mycket betalt som möjligt... (iofs smart, men inte särskilt rättvist mot en arbetsgivare som är oerhört givmild, ger bort massa saker, köper fina presenter osv)

Denna gång och gången innan så har hon dessutom släpat med sig sin dotter (som typ är i min ålder...) och igår krävde hon att de skulle ha mer betalt för att de är två.. men herregud, vi har väl inte bett henne att ta med sin dotter, det är väl snarare för att underlätta för sig själv i sånt fall!

Pricken över i:t var idag när jag kommer hem mitt i deras städning då hon tagit en av våra dyra kosta boda skålar och fyllt med vatten för att vattna en stor uttorkad blomma... Tänk om den hade farit i golvet... då hade det minst sagt vart många gratis städningar framöver!!

Nu har vi i alla fall bestämt oss för att byta till en lite mer effektiv städerska som inte tar sån tid, det är minst sagt lite jobbigt att knappt kunna vara hemma varje fredag för att hon tar sån attans tid på sig. (9-17)

Idag har hon som sagt sin dotter med sig, klockan är 14:41 och de kom vid nio och de är fortfarande här... (och jag torkade alla ytor i vardagsrum, sovrum och städade köket innan de kom..) Frågan är vad i fasiken de pysslar med under tiden när jag inte är här... :S

1 kommentar:

Anonym sa...

Hmmm. Ja de låter som att ni ska se er om efter en ny.