onsdag 23 januari 2008

Hjälp jag kör som en maltes!

Trafiken här på Malta är helt galen, de flesta har inställningen att det är bara tuta och köra. Inte så konstigt kanske, kan berätta att jag faktiskt har en nära svensk vän som bodde här i några år och lyckades få sitt körkort på ett par veckor. Pricken över i:t är dessutom att han rent lagligt kan byta ut detta numera eu-körkort till ett lagligt svenskt. Observera! Han har inte suttit bakom ratten en enda gång efter uppkörningsdagen!

I dag när jag kommer till trafikljuset precis innan Isabelles skola (finns många på vägen) så kommer jag på mig själv att gasa lite extra för att hinna innan orange slår om till rött. Jag skulle aldrig ha gjort det i Sverige och riskerat mitt körkort! Där hade jag fint saktat in och väntat på grönt.

Hastigheterna på Malta har jag inte heller nån vidare koll på, men det finns ett ställe som jag alltid håller 45, direkt efter bron (har lyckats dra på mig en fortkörningsbot där en gång). Man kör lite i den hastighet som behagar en själv.

Det finns dock vissa saker jag aldrig skulle göra i trafiken, även om nästan alla andra gör det här, som att låta mina barn sitta utan bilbarnstol och dessutom hoppa mellan säterna medans jag kör, ja för det är sant, det är sånt som man ser när man är ute på vägarna här. Eller köra som en galning på apsmala vägar som utan tvekan skulle vara en 30väg hemma i Sverige...

Blinkers används inte det heller, utan man bara svänger, vilket irriterar mig något enormt, inte undra på att effektiviteten i trafiken är lika med noll. Man har även designat platta rondeller, som försig de flesta förmodligen tycker är riktigt smidigt, om man inte orkar vänta på sin tur så kan man ju alltid köra rakt över rondellen.

Min favorit är dock polisen som varje morgon står och dirigerar bilarna vid ett av trafikljusen på väg till Isabelles skola. Ehhh vad gör han där egentligen? Trafikljusen är väl där för just den anledningen? Att dirigera trafiken alltså...


Ps. På Malta kan man inte åka dit för rattfylla, polisen har nämligen ingen utrustning för att mäta med!

1 kommentar:

Anonym sa...

Här i Norge använder inte folk blinkers heller. Man blir galen.